et_pb_button

Săptămâna care urmează praznicului Învierii Domnului este numită Săptămâna Luminată. În vechime, Botezul era săvârșit în noaptea de Paști. Cei botezati erau numiți “luminați” și purtau haine albe în toată săptămâna de după Paști. Sunt persoane care afirmă că de la purtarea hainelor albe, această săptămână a primit numele de Săptămâna Luminată.
Dacă privim mai adânc, putem mărturisi că în această perioadă toate s-au umplut de lumina sfântă a Învierii Domnului. Să ne amintim că în noaptea Sfintelor Paști, se sting în biserică toate luminile. Numai candela de pe Sfânta Masă din Sfântul Altar rămâne aprinsă. Spațiul întunecos este chipul morții și al iadului în care a coborât Hristos cu sufletul Său. Candela aprinsă de pe Sfânta Masă este sufletul viu și îndumnezeit al Mântuitorului coborât la iad.
Preotul adresează chemarea “Veniți să primiți lumină!” tuturor, nu doar anumitor persoane. Pe toți ne cheamă să facem trecerea de la întunericul morții, la lumina vieții veșnice. Iar această trecere este exprimată prin aprinderea tuturor lumânărilor de la o singură lumânare. De aceea Biserica vestește de Sfintele Paști: “Acum toate s-au umplut de lumină: cerul și pământul și cele de sub pământ”. Iată de ce Biserica numește această săptămână ca fiind Săptămâna Luminată. Ea ne cheama să purtăm în noi lumina Învierii lui Hristos și în această lumină să ne îmbrățișăm unul pe altul și să zicem fraților și celor ce ne urăsc pe noi.
În Săptămâna Luminată, zilele de miercuri și vineri sunt zile cu “harți”. Biserica ne oferă dezlegare la mâncărurile de dulce datorită Învierii Domnului. Conform Tipicului Sfantului Sava, miercurea și vinerea, în perioada cuprinsă între Învierea Domnului și Duminica Tuturor Sfinților (prima după Rusalii), avem “dezlegare la peste”.
De la Învierea Domnului și până la Rusalii, nu se fac metanii, ci doar închinăciuni.
Incepand din Duminica Sfintelor Paști și până la Înălțarea Domnului, la Liturghie se cântă Axionul Paștilor: “Îngerul a strigat …”, iar credincioșii se salută cu cuvintele: “Hristos a înviat!” și răspund: “Adevărat a înviat!”
În Săptămâna Luminată nu se citește Psaltirea.
În această săptămână nu se fac parastase pentru cei trecuți la cele veșnice. Amintim că începând cu praznicul Intrării Domnului în Ierusalim, Biserica nu mai face slujbe speciale pentru cei adormiți. Aceste slujbe sunt reluate dupa Duminica Tomii. Acest lucru nu înseamnă că ei sunt dați uitării. Să nu pierdem din vedere că Biserica îi pomenește pe aceștia în cadrul oricărei Sfinte Liturghii. Chiar și în Săptămâna Pătimirilor cei adormiți sunt pomeniți în cadrul Sfintei Liturghii din Joia cea Mare, apoi de praznicul Învierii și la orice Sfântă Liturghie de după Sfintele Paști.
Slujbele de înmormântare din Săptămâna Luminată sunt oficiate după o rânduială specială. Slujba înmormântării este înlocuită de slujba Învierii. Așadar și cântările acestei slujbe vorbesc de biruința Vieții asupra morții.
În vinerea din Săptămâna Luminata, de Izvorul Tămăduirii, se obișnuiește ca după otpustul Sfintei Liturghii să se săvârșească slujba sfințirii celei mici a apei. Astăzi facem pomenirea Sfintei Mucenice Împărătese Alexandra soția Împăratului Dioclețian care la văzut pe Sfântul Mare Mucenic Gheorghe mărturisind credința creștină ortodoxă, lepădându-se de rătăcirea păgână la mărturisit și ea pe Hristos de unde și-a luat mucenicia. Tuturor care poartă numele de Alexandra, le doresc multă sănătate și bucurie, credință și nădejde în Bunul și Milostivul Dumnezeu! La multi ani binecuvântați cu sănătate și mântuire! Hristos a înviat!

Ieromonah Teofan, Manastirea Alina Maria, Varful lui Roman

Malwarebytes Premium

141 lei / an

Malwarebytes vă protejează toate dispozitivele și informațiile personale împotriva amenințărilor

Windows, iOS, Android

You have Successfully Subscribed!